Dieta CUD – wybawienie czy pułapka?

sty 2, 2023 | Dieta, Polecane | 0 komentarzy

No i mamy kolejny rok, za nami święta i jak co roku … postanowienia noworoczne. Od lat wśród najbardziej popularnych postanowień jest „SCHUDNĄĆ”.

Często na postanowieniu się kończy, ale niekiedy idziemy dalej. Żądni szybkich i spektakularnych efektów, szukamy w necie nowych, wspaniałych diet CUD. Wierzymy, że tym razem się uda i na pewno metoda, którą tak przekonująco zachwala pani celebrytka, będzie właśnie tym co na zawsze odmieni nasze życie. A już kiedy super spec od żywienia lub fitnessu zaprasza Cię wołając „schudnij w 30 dni, dołącz do wyzwania”, albo pokazuje imponujące metamorfozy po cudownym specyfiku na odchudzanie, to idziemy w to jak w dym.

Czy to znaczy, że nas okłamują, że stosując cud dietę lub suplement nie schudniesz? Prawdopodobnie co wytrwalsi osiągną zamierzony efekt. Ale uwaga, to może być pułapka. Szybki, spektakularny ubytek masy ciała, może cieszyć Cię  tylko przez chwilę. Dlaczego? Bo z dużym prawdopodobieństwem po osiągnięciu efektu wrócisz do tzw. „ normalnego jedzenia”, do swoich przyzwyczajeń sprzed diety, nawyków, które przecież zaowocowały nadmiarem kilogramów. W wielu przypadkach szybko odzyskasz zgubiony nadbagaż, ba nawet z nawiązką.  Mało tego, stosując przez dłuższy czas niektóre diety, narażasz się na negatywne dla Twojego zdrowia skutki, odwodnienie, niedobory witamin i mikroelementów, zaburzenia glikemii, zaburzenia hormonalne, odwapnienie kości, obciążenie nerek i wątroby.

Na co zatem zwrócić uwagę, żeby nie wpaść w pułapkę diety, po której co prawda zgubisz kilka kilogramów ale po jakimś czasie odzyskasz je z powrotem i to na dodatek z odsetkami.

  1. Unikaj diet o bardzo niskiej kaloryczności. Diety oparte na bardzo niskiej kaloryczności poniżej 1000 kcal prowadzą do spowolnienia metabolizmu, do szybkiego ubytku wody i masy mięśniowej, nie stymulują procesów spalania tkanki tłuszczowej. Wręcz przeciwnie uruchamiają procesy magazynowania energii i gromadzenia tkanki tłuszczowej. Dlatego po zakończeniu diety i powrocie do tzw. „normalnego” jedzenia, następuje efekt jojo i bardzo szybkie odzyskanie kilogramów.
  2. Nie rezygnuj bez istotnego powodu z określonych grup produktów, ponieważ narażasz się na niedobory składników odżywczych. Jeżeli rozważasz takie podejście, np. zastosowanie diety low carb lub bezmlecznej, to skonsultuj to z dietetykiem i podejdź do tego świadomie i rozważnie. Produkty będące źródłem węglowodanów, są jednocześnie bogatym źródłem błonnika pokarmowego i witamin z grupy B, a produkty mleczne dostarczają m.in. mikroelementów, takie jak wapń.
  3. Podchodź z rezerwą do diet, które obiecują szybkie efekty. Często są to diety oparte na jednej grupie produktów, tzw. mono diety, np. dieta białkowa, dieta owocowa, dieta kapuściana, dieta jogurtowa. Diety takie nie powinny być stosowane przez okres dłuższy niż kilka dni. Są one bardzo niedoborowe, niezbilansowane, dostarczają nadmiaru jednego rodzaju składników, jednocześnie pozbawiając organizm innych składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania.
  4. Ostrożnie z suplementami „na odchudzanie” o działaniu przyspieszającym spalanie tłuszczu, termogenezę, przyspieszającym perystaltykę jelit, hamującym łaknienie, opóźniającym wchłanianie cukrów, tłuszczów. Niektóre z oferowanych na rynku preparatów (zwłaszcza dostępne w internecie) mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia i życia. Natomiast nawet te względnie bezpieczne po zakończeniu kuracji nie zapewniają trwałego efektu i w krótkim czasie kilogramy wracają.